1 grudnia 1935, niedziela

Lwów. Otwarcie wystawy Związku Zawodowego Polskich Artystów Plastyków (ZZPAP) w lokalu związkowym w gmachu Muzeum Przemysłowego, w której uczestniczy Bruno Schulz.

Wystawa, urządzona w niedawno otwartym lokalu ZZPAP, zajmującym sale na pierwszym piętrze gmachu Muzeum Przemysłowego przy ulicy Dzieduszyckich 1, składa się z czterech pokazów indywidualnych: Fryca Kleinmana, Jarosławy Muzyki, Andrzeja Pronaszki i Brunona Schulza1, który, jako jedyny z tej grupy, nie należy do związku2. Jest to jego pierwsza wystawa po debiucie literackim, toteż recenzenci najczęściej będą interpretować prezentowane prace jako dopełnienie Sklepów cynamonowych i usprawiedliwiać w ten sposób cechującą je „supremację treści nad formą”3.
Schulz pokazuje 40 rysunków. „Rysunki te z lat kilkunastu mają jeden i ten sam charakter plastyczny. Środkiem ekspresji jest przede wszystkim deformacja kształtów rzeczywistych, ale spowodowana nie potrzebą koncepcji formalnej, lecz przede wszystkim treściowej. […] Cykl ten rzuca ciekawe światło na psychikę autora, z którego lektury przeczuwało się raczej kolorystę”4. Janina Kilian-Stanisławska, znająca twórczość plastyczną Schulza z lwowskiego Salonu Wiosennego w 1930 roku, zauważa, że „artysta zrewidował swój wcześniejszy warsztat i wystawione jego rysunki są utrzymane już w formie nowej, kubistycznej”5.
W niedzielę 15 i 22 grudnia* Artur Lauterbach wystąpi w salach ekspozycyjnych z wykładem „na temat prac wystawionych w lokalu Związku”6. Wystawa zostanie zamknięta 28 grudnia 1935 roku7.

Zobacz też: 12 grudnia 1935, 14 grudnia 1935, 21 grudnia 1935, 24 grudnia 1935, grudzień 1935, 2 lutego 1936. (um)

  • 1
    Wystawa prac Fryca Kleinmana, Jarosławy Muzyki, Andrzeja Pronaszki, Brunona Szulca [!], Lwowski Zawodowy Związek Artystów Plastyków, Lwów, grudzień 1935 (wypisy z katalogu znajdują się w pracowni Słownika Artystów Polskich w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk).
  • 2
    Schulz nie figuruje w Spisie członków Związku ZPAP z Lwowa, gdzie podano nazwiska i adresy Fryca Kleinmana, Jarosławy Muzyki i Andrzeja Pronaszki (Salon Plastyków Związków Zawodowych Polskich Artystów Plastyków. Kraków, Lwów, Łódź, Poznań, Warszawa. Styczeń 1936, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa [1936], s. 77–78).
  • 3
    Janina K[ilian] Stanisławska, Wystawa prac lwowskiego Zaw. Związku Plastyków, „Kurier Lwowski” 1935, nr 345, s. 7. Zobacz też: Kronika. Lwów, „Głos Plastyków” 1936, nr 1–6, s. 97; Artur Lauterbach, Wystawa u Artystów. Bruno Szulc, Andrzej Pronaszko, Jarosława Muzyka, „Chwila” 1935, nr 6011, s. 10; A.M. [Anna Maria] Mars, Nowa wystawa Związku Plastyków. Pronaszko – Szulc – Muzyka – Kleinman, „Nowe Czasy” 1935, nr 33, s. 7; „Przegląd Artystyczny” 1936, nr 1, s. 12; Wiadomości bieżące. Komunikaty, „Gazeta Lwowska” 1935, nr 285, s. 2. O twórczości literackiej Schulza nie wspominają: Karol Kuryluk, Życie kulturalne we Lwowie, „Tygodnik Ilustrowany” 1936, nr 5, s. 96; J. G. [Jadwiga Gamska Łempicka?], Ze sztuki. Wystawa w Zw. Plastyków, „Gazeta Lwowska” 1935, nr 295, s. 2 (autorka odmawia pracom Schulza „walorów graficznych” i podkreśla ich ilustracyjny charakter).
  • 4
    A.M. [Anna Maria] Mars, Nowa wystawa Związku Plastyków. Pronaszko – Szulc – Muzyka – Kleinman, „Nowe Czasy” 1935, nr 33, s. 7.
  • 5
    Janina K[ilian] Stanisławska, op. cit. Stwierdzenie to stoi w sprzeczności z informacją, że wystawione rysunki pochodzą „z lat kilkunastu” (A.M. Mars, op. cit.).
  • 6
    Kronika, „Chwila” 1935, nr 6011, s. 13; nr 6018, s. 13; Wiadomości bieżące, „Gazeta Lwowska” 1935, nr 294, s. 2 (pomyłka w dacie wykładu).
  • 7
    Wystawy ZPAP zmieniano co miesiąc, zob. Lwowski Związek Zawodowy Plastyków. (Na podstawie rozmowy z prezesem Lw. Zw. Zaw. Pl. L. Lillem), „Nowe Czasy” 1935, nr 29, s. 4. Następną wystawę (pośmiertną Karola Larischa) otwarto 29 grudnia 1935 (Kronika, „Chwila” 1935, nr 6022, s. 13).