24 grudnia 1935, wtorek

Lwów. W 33 numerze „Nowych Czasów” ukazuje się recenzja Anny Marii Mars zatytułowana Nowa wystawa Związku Plastyków. Pronaszko – Szulc – Muzyka – Kleinman, w której pojawia się omówienie twórczości plastycznej Brunona Schulza.

Zbiorowa wystawa Andrzeja Pronaszki, Fryca Kleinmana, Jarosławy Muzyki i Brunona Schulza odbyła się w siedzibie lwowskiego oddziału Związku Zawodowego Polskich Artystów Plastyków. Mars stwierdza, że rysunki Schulza stanowią dopełnienie jego twórczości literackiej. Głównym środkiem ekspresji jest w nich deformacja rzeczywistości, będąca pochodną nie koncepcji formalnej, ale treściowej – co wydaje się charakterystyczne dla pisarza. Zdaniem recenzentki „Nowych Czasów” rysunek Schulza, choć dobrze opanowany, razi jednak monotonią (zwłaszcza że prace pochodzą z kilkunastu lat). Zastanawia także brak kolorów u autora, „z którego lektury przeczuwało się raczej kolorystykę”1.

Zobacz też: 1 grudnia 1935, 12 grudnia 1935, 14 grudnia 1935, 15 grudnia 1935, 21 grudnia 1935, 22 grudnia 1935*, 28 grudnia 1935, grudzień 1935*, 2 lutego 1936. (pls)

  • 1
    A.M. Mars, Nowa wystawa Związku Plastyków. Pronaszko – Szulc – Muzyka – Kleinman, „Nowe Czasy” 1935, nr 33, s. 7 (dostępne on-line: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/380456/edition/362247/content).