[Drohobycz]. Bruno Schulz dedykuje i ofiarowuje Karolowi Ossowskiemu dwie ilustracje (do opowiadania Wiosna i Dodo) przygotowane na potrzeby wydania książkowego w tomie Sanatorium pod Klepsydrą.
Obydwa rysunki zostały wykonane piórkiem na kalce, co świadczy o tym, że Schulz przygotowywał je do druku. Są one identyczne z ilustracjami wydrukowanymi na stronach 117 i 217 w książkowej wersji opowiadań. Na potrzeby czasopiśmienniczych pierwodruków Schulz narysował inne ich wersje. Te, które ukazały się w wydaniu Roju*, po wypełnieniu swojego zadania prawdopodobnie powróciły do autora1. Schulz nakleił je na kawałki kartonu i dodał passe-partout, na których u dołu po lewej stronie umieścił dwie ołówkowe dedykacje o identycznej treści: „Panu Karolowi Ossowskiemu w przyjaźni”, a po stronie prawej sygnatury „Bruno Schulz”. Nic nie wiadomo o czasie i okolicznościach wręczenia rysunków adresatowi. Nie wiadomo też, czy Ossowski otrzymał od Schulza jeszcze jakieś inne ilustracje do książkowego wydania opowiadań. Co więcej – znane źródła archiwalne nie odnotowują nikogo, kto nosiłby nazwisko obdarowanego i był związany z Schulzem. Z całą pewnością jest on jednak osobą rzeczywistą. W 1993 roku Muzeum Literatury zakupiło obydwa rysunki od – Karola Ossowskiego, a więc od obdarowanego lub spadkobiercy o tym samym imieniu i nazwisku. W katalogu opracowanym przez Wojciecha Chmurzyńskiego2 pojawia się informacja bez źródłowego odniesienia, że dedykacja pochodzi z 1942 roku. Niewykluczone, że tak należy ją datować. Z całą pewnością jednak można powiedzieć, że Schulz ofiarował Ossowskiemu rysunki po styczniu 1937 roku. Wiemy, że właśnie w tym miesiącu przekazał wydawnictwu Rój komplet materiałów. „Narosło tego 270 stron, a wraz z 33 ilustracjami będzie tego około 300 str.” – informował Tadeusza Brezę3. (sr)