Warszawa. W 35 numerze „Pionu ukazuje się druga część eseju Stanisława Ignacego Witkiewicza zatytułowanego Twórczość literacka Brunona Schulza.
Jest to dokończenie tekstu, którego część pierwsza została opublikowana przed tygodniem. Witkacy porusza teraz kwestię stylu autora Sklepów cynamonowych.
Dla Witkacego istotą człowieczeństwa jest pojmowanie Tajemnicy Bytu, Schulz zaś chwyta jej refleksy w dowolnym odcinku codzienności. Ponadto udało mu się zobiektywizować osobisty urok snu i postawić znak równości między normalnością a obłędem. Podkreśla, że Schulz dokonuje stopu obrazów, dźwięków i pojęć, dlatego osiąga efekt Czystej Formy1. Głównym elementem tego stylu jest obraz. Język Schulza jest wybitny: „Zdania jego rozświetlają jak meteory nowe nieznane krainy, tonące zwykle w morzu powszedniości, którym zalani, nie jesteśmy w stanie ich widzieć…”. Słowo dalej już pójść nie może, dalej jest tylko Czysta Sztuka na granicy obłędu, bełkot ekstazy2. (pls)