21 stycznia 1920, środa

Lwów. W 366 numerze „Chwili” ukazuje się artykuł Malarze żydowscy Henryka Heschelesa, sygnowany pseudonimem Henryk Trejwart, w którym pojawia się wzmianka na temat twórczości plastycznej Brunona Schulza. 

Omawiając wystawę malarzy żydowskich* w sali kahału we Lwowie, pisarz, dziennikarz, krytyk literacki i teatralny Henryk Hescheles1 stwierdza, że od Schulza można się spodziewać w przyszłości wielkich rezultatów, bo jego szkice zapowiadają „niepospolite zdolności w kierunku malarstwa groteskowego”2, kształcone na książkowych reprodukcjach dzieł takich twórców jak Francisco Goya*, Henri de Toulouse-Lautrec i Félicien Rops*. Trzeba tylko, aby zarówno on, jak i pozostali młodzi twórcy żydowscy zaprezentowani na recenzowanej wystawie dostali możliwość dalszego rozwoju przy wsparciu i zrozumieniu ogółu.

Zobacz też: 7 lutego 1920*, recepcja wystaw do 1942*. (pls)

  • 1
    Zob. Rafał Żebrowski, hasło „Hescheles Henryk Ignacy”, [w:] Polski słownik judaistyczny, https://www.jhi.pl/psj/Hescheles_Henryk_Ignacy; Mariola Szydłowska, hasło „Henryk Hescheles”, [w:] Encyklopedia teatru polskiego, http://www.encyklopediateatru.pl/krytyk/86328/henryk-hescheles.
  • 2
    Henryk Trejwart [Henryk Hescheles], Malarze żydowscy, „Chwila” 1920, nr 366, s. 5.
H. Trejwart [H. Hescheles], <i>Malarze żydowscy</i>, „Chwila” 1920, nr 366, s. 5.
H. Trejwart [H. Hescheles], Malarze żydowscy, „Chwila” 1920, nr 366, s. 5.