1 września 1931, wtorek

Drohobycz. Początek roku szkolnego 1931/1932. Bruno Schulz wraca do pracy po wakacjach. Jest opiekunem gabinetu rysunkowego i robót ręcznych.

Uczy dwóch przedmiotów – rysunku i prac ręcznych – w klasach Ia, Ib, IIa, IIb, IIIa, IIIb w wymiarze 32 godzin tygodniowo1. Wszystkie klasy mają dwie godziny rysunku tygodniowo, pierwsze klasy tyle samo robót ręcznych, natomiast klasy drugie i trzecie aż cztery godziny tego przedmiotu. Lekcje ponownie trwają 45 minut2

Do klasy Ib wstępuje Zbigniew Jurand Bezwiński3, późniejszy korespondent Jerzego Ficowskiego: „W latach 1931–[19]33 uczęszczałem do Gimnazjum im. Kr. Władysława Jagiełły w Drohobyczu. Chodziłem do pierwszej i drugiej klasy gimnazjum (starego typu), w którym B. Schulz był nauczycielem rysunków. Mogę sobie przypomnieć tylko to, że ponieważ klasy były liczne (do 50 uczniów), miał trudności z utrzymaniem uczniaków w ryzach, gdyż był dość nerwowy i łatwo wybuchał. Najlepszym środkiem (do czego uczniowie go nakłaniali) było opowiadanie bajek i wtedy klasa słuchała go ze skupieniem. O ile pamiętam – były to opowieści o przygodach Dziadka do orzechów”4.

Zobacz też: 28 czerwca 1932*. (kw)

  • 1
    Sprawozdanie Dyrekcji Gimnazjum Państwowego im. Króla Władysława Jagiełły w Drohobyczu za lata szkolne 1929/30, 1930/31 i 1931/32, Drohobycz 1932, s. 44, 48 (dostępne on-line: https://sbc.org.pl/dlibra/publication/272/edition/237/content).
  • 2
    Okólnik Pana Ministra WRiOP z dnia 15 czerwca 1931, Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego 1931, nr 8, poz. 1.
  • 3
    Sprawozdanie Dyrekcji Gimnazjum Państwowego im. Króla Władysława Jagiełły w Drohobyczu za lata szkolne 1929/30, 1930/31 i 1931/32, s. 100.
  • 4
    List Zbigniewa Bezwińskiego do Jerzego Ficowskiego z 6 maja 1981 roku, Bruno Schulz w oczach świadków. Listy, wspomnienia i relacje z archiwum Jerzego Ficowskiego, zebrał, opracował, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Kandziora, transkrypcja listów: zespół Pracowni Schulzowskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego pod opieką Stanisława Rośka i Małgorzaty Ogonowskiej, opracowanie językowe: Małgorzata Ogonowska, Gdańsk 2021, s. 25.