13 marca 1921, niedziela, godzina 10.00

Borysław, siedziba Związku Polskich Techników Wiertniczych i Naftowych przy ul. Kościuszki 82. Otwarcie pierwszej indywidualnej wystawy dzieł Brunona Schulza.

Jej organizatorem jest Sekcja Oświatowa Związku Urzędników Naftowych1. Na wernisażu w imieniu organizatorów głos zabiera Michał Friedländer*2, późniejszy wybitny pedagog i publicysta, wówczas pracujący w Borysławiu jako urzędnik i prowadzący tam działalność oświatową, a po nim wygłasza referat Stanisław Weingarten*3

Wystawa obejmuje kilkadziesiąt prac Schulza. Wśród tematów dominuje kobieta, której pragnieniem jest „ujarzmić mężczyznę, rzucić go do swoich stóp”4 (największe wrażenie sprawia, zdaniem krytyka opisującego wystawę*, akwarela Circe). Ponadto eksponowane są portrety kobiece, obraz ukazujący „atelier artysty urządzone z wielkim przepychem” i jego gospodarza w chwili, gdy „kończy posiedzenie”, a także kompozycja Przebudzenie wiosny: „Szkoła secesyjna. Kilka postaci chłopięcych. Bije od nich nieświadoma tęsknota”5. Zapewne ten ostatni obraz każe recenzentowi wymienić wśród autorów Schulzowskiej inspiracji Franka Wedekinda, obok powtarzanych także później w tym kontekście nazwisk Goi*, Ropsa*, Klingera. Nieznana jest technika większości wystawionych prac; poza akwarelą Circe krytyk wymienia „pastelowy portret kobiecy”, jednak nie wiadomo, czy przymiotnik odnosi się do techniki, czy do kolorystyki. 

Zobacz też: wystawy do 1942*. (um)

  • 1
    [Sekcja oświatowa…], „Świt. Organ urzędników naftowych w Borysławiu” 1921, nr 4, s. 6–7 (dział „Kultura i oświata”); E. Menar [Adolf Bienenstock (?)], Sztuki graficzne. (Z okazji odbyć się mającej wystawy grafiki oryginalnej w Borysławiu), „Świt. Organ urzędników naftowych w Borysławiu” 1921, nr 5, s. 2–4; S. N-owa [Michał Friedländer], [Wystawa prac graficznych młodego artysty p. Brunona Schulza…], „Świt. Organ urzędników naftowych w Borysławiu” 1921, nr 5, s. 7 (dział „Kultura i oświata”). Dzięki ustaleniom badaczy z Ukrainy, zob. Богдан Лазорак, Леонід Тимошенко, Леся Хомич, Ігор Чава, Відомий і невідомий Бруно Шульц (соціокультурний портрет Дрогобича), наукова редакція Леоніда Тимошенка, Дрогобич 2016, s. 156; Łesia Chomycz, Wokół wystawy w Borysławiu. O dwóch debiutach Brunona Schulza, „Schulz/Forum” 2019, nr 14, s. 13–32. Adres siedziby Związku Polskich Techników Wiertniczych i Naftowych według: Turysta w zagłębiu naftowem. Krajoznawstwo, turystyka górska letnia i zimowa, redaktor Józef Wojnar, Borysław [1936?], s. 20.
  • 2
    Był on – jak wskazuje passus z podpisanego jego pseudonimem Al. Stewe (Steve) tekstu o wystawie* w Drohobyczu (Z wystawy obrazów, „Świt. Organ urzędników naftowych w Borysławiu” 1921, nr 11, s. 6–7) – również autorem artykułów o pokazie Schulza w Borysławiu, sygnowanych S. N-owa (zob. przypis 1 i 4).
  • 3
    Богдан Лазорак, Леонід Тимошенко, Леся Хомич, Ігор Чава, op. cit., s. 159–160.
  • 4
    S. N-owa [Michał Friedländer], Wrażenia z wystawy. (Wystawa obrazów Schulza), „Świt. Organ urzędników naftowych w Borysławiu” 1921, nr 6, s. 2–3; za: Богдан Лазорак, Леонід Тимошенко, Леся Хомич, Ігор Чава, op. cit., s. 226–227.
  • 5
    Ibidem.